november 19, 2024
Et stort motorsport år for Formula Racing
Ferrari Challenge
Ferrari Challenge Europe markerede i 2024 debuten for den helt nye Ferrari 296 Challenge. Den nye racerbil blev godt modtaget af vores kørere, særligt af danske Claus Zibrandtsen, som for første gang kørte en fuld sæson i mesterskabet.
Allerede fra sæsonstarten leverede Zibrandtsen imponerende resultater med to podieplaceringer, hvilket sikrede ham føringen i mesterskabet efter første afdeling. Stabil kørsel, imponerende fart og flere sejre holdt Claus i toppen gennem hele sæsonen, indtil han i sidste afdeling på italienske Imola kunne krones som europamester i Ferrari Challenge Trofeo Pirelli AM-klassen.
De flotte resultater, suppleret af point fra vores øvrige Challenge-kørere, sikrede desuden Formula Racing det samlede holdmesterskab!
I Coppa Shell AM-klassen leverede vores Hongkong-baserede kører, Eric Cheung, en stærk præstation gennem hele sæsonen. Cheung blev dog udfordret af de nye baner på kalenderen og måtte nøjes med en samlet andenplads i mesterskabet. Han tog dog en overbevisende revanche ved verdensfinalen, hvor han dominerede feltet og sikrede sejren i det legendariske Finali Mondiali-løb.
I Trofeo Pirelli 488-klassen var det Formula Racings italienske kører, Fabrizio Fontana, der dominerede feltet gennem hele sæsonen. Han sikrede sig mesterskabet allerede efter den femte afdeling. Stabil kørsel gav den hurtige italiener det europæiske mesterskab, hvilket samtidig markerede det sidste officielle Ferrari Challenge-mesterskab med Ferrari 488 Challenge EVO-modellen.
ELMS & Le Mans
For andet år i træk deltog Formula Racing i 2024 i et af verdens hårdeste langdistancemesterskaber, European Le Mans Series. Her stillede vi op med trekløveret Nicklas Nielsen, Conrad Laursen og Johnny Laursen.
Sæsonen startede fremragende, da Nielsen, Laursen og Laursen tog LMGT3-sejren i årets første løb på den spanske Formel 1-bane, Circuit de Barcelona-Catalunya. Det var ikke blot en drømmestart på motorsportsåret – det var også den første internationale sejr til den helt nye Ferrari 296 GT3.
Gennem hele sæsonen viste Formula Racing-kørerne konstant styrke i LMGT3-feltet, men en række uheld og påkørsler fra andre deltagere førte til tidstab i pitten eller direkte udgåelser. Trods dette blev det til en podieplacering i næstsidste afdeling på italienske Mugello, hvor holdet sikrede en tredjeplads, mens Nielsen, Laursen og Laursen sluttede lige uden for podiet med en fjerdeplads i sæsonfinalen på Portimao. Samlet endte holdet på en sjetteplads i årets European Le Mans Series.
Ud over det europæiske mesterskab deltog Formula Racing også i verdens hårdeste racerløb, det franske 24-timersløb på Le Mans. Her blev Nicklas Nielsen – som på grund af sin status som fabrikskører stillede op for Ferraris fabrikshold i Hypercar-klassen (og sikrede den samlede sejr) – erstattet af den amerikanske kører Jordan Taylor.
Formula Racing-holdet var i første halvdel af 24-timersløbet godt med i toppen af LMGT3-feltet. En ærgerlig påkørsel fra en anden deltager i de sene aftentimer sendte dog bilen i pit til en omfattende reparation, hvilket kostede værdifuld tid. Farten blev der dog ikke skruet ned for, og Conrad Laursen – som med sine 18 år faktisk var feltets yngste kører – satte hurtigste omgangstid i LMGT3-klassen, selvom det var hans debut i det prestigefyldte løb.
Conrad, Johnny og Jordan sluttede årets Le Mans på en ottendeplads i LMGT3-klassen.